torsdag 15. januar 2009

Hundens bønn


Bønn fra hunden til sitt menneske<3.

1. Mitt liv varer kun 10-13 år. Enhver adskillelse fra deg betyr stor sorg for meg. Tenk på det, før du anskaffer meg.

2. Gjør meg tillitsfull - det er hele liver mitt.

3. Vær ikke sint på meg lenge om gangen, og ikke lukk meg inne som straff.

4. Gi meg tid til å forstå hva det er du forlanger av meg, gi meg ros når jeg gjør som du sier.

5. Du har ditt arbeid, dine fornøyelser, dine venner – jeg har bare deg.

6. Prat med meg – selv om jeg ikke forstår dine ord, så forstår jeg når din stemme gjelder meg.

7. Før du slår meg, så tenk på at mine kjever med letthet kan knuse din hand, men jeg gjør ikke bruk av min makt.

8. Når du blir irritert på meg fordi du selv har det travelt, så tenk på at jeg kanskje har det vondt, kanskje lå jeg for lenge i sola, kanskje er jeg bare trett, og lei av den grunn.

9. Tren aldri med meg når du er i dårlig humør – du greier allikevel ikke å skjule det for meg.

10. Om du tar meg med på utstilling, vær like glad i meg uansett hva dommeren sier. Kanskje han ikke liker deg heller, men for meg er du den beste på jord.

11. Dere mennesker oppfører dere så helt annerledes enn oss hunder, så la meg få tid til å lære å forstå deg. Det vil også ta tid for deg å forstå min adferd. Jeg har nemlig ingen menneskelige tanker og egenskaper – heldigvis, men dersom du lærer om mine instinkter, oppførsel og ”språk” vil du lettere forstå meg og oppdra meg til en rolig og mentalt harmonisk hund. Det jeg opplever i oppveksten kan få stor betydning for meg senere i livet.

12. Vet du at jeg aldri glemmer hvordan man er mot meg?

13. Vær alltid hos meg når jeg har det vondt, og alt blir lettere for meg fordi jeg har deg.

14. Ta deg også godt av meg når jeg blir gammel – også du blir gammel en dag, og hjelp meg og finne hvile når ikke livet lenger gir meg glede.

15. Ta godt vare på meg, så vil jeg være din usvikelige kamerat så lenge jeg lever.


*Glad i hundene mine jeg*

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar